Durant els següents capítols: adquirir rutines, formulació de normes, aprendre als tallers, aprendre
participant...
Durant la lectura es veu com els alumnes es van adaptant
al nou entorn escolar. El més difícil per a ells és anar adquirint rutines, i
complint les normes (puntualitat, no faltar-se al respecte, no fumar, no fer
campanes, no insultar als companys, no barallar-se, resoldre els problemes
parlant...). Durant tot els capítols es veuen encara conductes disruptives; a
més sorgeixen conflictes a l’aula, ja sigui entre companys de manera individual o entre els grupets que
es van formant. Els joves no veuen aquestes problemàtiques com quelcom positiu,
com una manera d’aprendre. Ho veuen com un moment per posicionar-se i fer-se
valdre davant dels demès, per tant aprofiten qualsevol petit conflicte per
“liar-la” i sentir-se forts, i reconeguts per als altres, per demostrar la seva
valia i la seva fortalesa. Els professionals van treballan sobre aquests
aspectes amb l’adquisició de competències comunicatives i habilitats socials
com l’empatia i l’assertivitat.
Cal destacar també que durant la lectura es veu com tots
els professionals s’esforcen perquè els aprenentatges siguin dinàmics, funcionals,
pràctics i divertits. Però en les àrees instrumentals on els coneixements són
una mica més teòrics tenen més dificultats perquè els adolescents treballin, de
manera que busquen realitzar metodologies més actives i participatives per
fer-ho.
M’agradaria destacar la tutoria, que és un dels pilars del
projecte educatiu de l’esclat, i també
el seguiment personalitzat dels nois com la principal funció que realitzen els
tutors, ja que ells sempre estan presents durant tots els tallers. Això suposa
per a ells un esforç personal i econòmic per a la organització, però
repercuteix positivament en la qualitat de les relacions personals que s’estableixen
entre professors i alumnes. Els adolescents comparteixen tota la jordana
escolar amb el mateix adult, al que poden accedir en qualsevol moment. Per
aquesta raó la tutoria individual es converteix en una activitat transversal,
que es realitza en diferents moments, més formals o informals com per exemple en
trobades pels passadissos, en situacions d’aprenentatge, o espais del pati, i
van més enllà del temps que es dedica en qualsevol altre institut. Cal dir
també que el tutor pot intervenir quan ho necessiti, i els alumnes també poden
reclamar al tutor també quan ho necessitin. La disponibilitat i la proximitat
són elements claus en la relació, perquè són factors determinants en
l’assoliment dels objectius, ja que els alumnes primer han de tenir cobertes
algunes necessitats, per desprès poder treballar en els tallers.
Nadia Velasco
Nadia Velasco
No hay comentarios:
Publicar un comentario