lunes, 6 de mayo de 2013

Avenços de la lectura "Descarados"

Durant els següents capítols: adquirir rutines, formulació de normes, aprendre als tallers, aprendre participant...
Durant la lectura es veu com els alumnes es van adaptant al nou entorn escolar. El més difícil per a ells és anar adquirint rutines, i complint les normes (puntualitat, no faltar-se al respecte, no fumar, no fer campanes, no insultar als companys, no barallar-se, resoldre els problemes parlant...). Durant tot els capítols es veuen encara conductes disruptives; a més sorgeixen conflictes a l’aula, ja sigui entre companys  de manera individual o entre els grupets que es van formant. Els joves no veuen aquestes problemàtiques com quelcom positiu, com una manera d’aprendre. Ho veuen com un moment per posicionar-se i fer-se valdre davant dels demès, per tant aprofiten qualsevol petit conflicte per “liar-la” i sentir-se forts, i reconeguts per als altres, per demostrar la seva valia i la seva fortalesa. Els professionals van treballan sobre aquests aspectes amb l’adquisició de competències comunicatives i habilitats socials com l’empatia i l’assertivitat.
Cal destacar també que durant la lectura es veu com tots els professionals s’esforcen perquè els aprenentatges siguin dinàmics, funcionals, pràctics i divertits. Però en les àrees instrumentals on els coneixements són una mica més teòrics tenen més dificultats perquè els adolescents treballin, de manera que busquen realitzar metodologies més actives i participatives per fer-ho.
M’agradaria destacar la tutoria, que és un dels pilars del projecte educatiu de l’esclat, i  també el seguiment personalitzat dels nois com la principal funció que realitzen els tutors, ja que ells sempre estan presents durant tots els tallers. Això suposa per a ells un esforç personal i econòmic per a la organització, però repercuteix positivament en la qualitat de les relacions personals que s’estableixen entre professors i alumnes. Els adolescents comparteixen tota la jordana escolar amb el mateix adult, al que poden accedir en qualsevol moment. Per aquesta raó la tutoria individual es converteix en una activitat transversal, que es realitza en diferents moments, més formals o informals com per exemple en trobades pels passadissos, en situacions d’aprenentatge, o espais del pati, i van més enllà del temps que es dedica en qualsevol altre institut. Cal dir també que el tutor pot intervenir quan ho necessiti, i els alumnes també poden reclamar al tutor també quan ho necessitin. La disponibilitat i la proximitat són elements claus en la relació, perquè són factors determinants en l’assoliment dels objectius, ja que els alumnes primer han de tenir cobertes algunes necessitats, per desprès poder treballar en els tallers.

Nadia Velasco

No hay comentarios:

Publicar un comentario